Home > Groen licht voor twee West-Vlaamse projecten rond educatie en publiekswerking archeologie

Groen licht voor twee West-Vlaamse projecten rond educatie en publiekswerking archeologie

Geschreven op 31 juli 2024 om 07:04 door Mario De Wilde

Matthias Diependaele, Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, kent projectsubsidies toe voor zes projecten rond educatie en publiekswerking over archeologie. ‘We voelen al een tijdje dat er veel interesse is in onze lokale geschiedenis. En daar dragen archeologische opgravingen zeker toe bij. Mensen nemen graag een kijkje wanneer archeologen werken aan een opgraving. Archeologie verbindt mensen met hun omgeving, collecties met verhalen, het verleden met het heden. Daarom pleit ik ervoor om archeologische kennis voor een breder publiek toegankelijk en zichtbaar maken’, zegt minister Matthias Diependaele. ‘Ik lanceerde dit jaar dan ook een oproep waarbij projecten konden worden ingediend die inzetten op educatie en publiekswerking over archeologie.’

Waarom projecten rond educatie en publiekswerking voor archeologie?

Archeologie is het verleden dat zich onder onze voeten bevindt en is dus onzichtbaar voor het blote oog. Het vraagt inspanning – of een goed verhaal – om in contact te treden met dit erfgoed, om het tastbaar en levendig te maken. Daarom besliste de Vlaamse Regering om in 2024 een budget beschikbaar te maken voor educatieve projecten en publiekswerking die de verhalen achter het archeologisch onderzoek en onze archeologische collecties naar een breed publiek brengen.

De oproep stond open voor iedereen die archeologische kennis wil overbrengen naar een breder publiek. De ingediende projectvoorstellen die goed scoorden op participatie, maatschappelijke relevantie en duurzaamheid kregen de voorkeur. Een jury boog zich over de ingediende projectvoorstellen en gaf een positief advies aan negen projectvoorstellen. De Vlaamse minister bevoegd voor onroerend erfgoed, Matthias Diependaele, volgde het advies van de jury.

Peter De Wilde, administrateur-generaal Onroerend Erfgoed en voorzitter van de jury: ‘De jury die zich over de ingediende projecten boog bestond uit experten op vlak van educatie, publiekswerking en/of archeologie. Het was al snel duidelijk dat de individuele beoordelingen in dezelfde lijn lagen. De juryleden selecteerden zes projecten die ze een mooie toekomst toedichten. Die projecten zullen we financieel steunen. Andere projecten waren nog niet rijp, maar hebben wel potentieel bij een volgende ronde. Het was een erg fijne ervaring om de enthousiaste en begeesterde juryleden aan het werk te zien. Als voorzitter ben ik even benieuwd als zij naar de resultaten die de projecten zullen tonen.’

Deze twee geselecteerde initiatieven uit West-Vlaanderen krijgen een projectsubsidie

In Flanders Fields Museum Ieper: Vermist en gevonden
Het In Flanders Fields Museum en de vzw Skylar brachten de resultaten van 25 jaar archeologisch onderzoek naar vermisten bij elkaar in een wetenschappelijke studie. Dit project is een vertaalslag van dat onderzoek naar een groter publiek (jongeren). In het College van Ieper wordt een ‘Wereldoorlog I vakoverstijgend seminarie’ ingericht. Het volledig traject wordt door de jongeren zelf en een professionele filmploeg gecapteerd en door de filmploeg in een sprekende montage gegoten in een beeldtaal die jongeren aanspreekt. De Nederlands, Frans, Duitse en Engelse ondertiteling zorgt er ook voor dat het resultaat ook internationaal inzetbaar weerklank zal vinden.

Raakvlak 123-STEM en Archeologie


Met het project “123-STEM en Archeologie” wordt een toegankelijk en laagdrempelig aanbod archeologische uitdagingen ontwikkeld voor kleuters en leerlingen van de 1ste graad secundair onderwijs. Dit is een aanvullend luik op de al bestaande educatieve website 123archeologie.be, met de nadruk op de integratie van STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics).
Het al bestaande project 123archeologie.be, een platform met educatieve archeologische uitdagingen voor klassen uit het vierde, vijfde en zesde leerjaar van het basisonderwijs, bewees al haar verdienste. Oorspronkelijk waren deze uitdagingen gericht op leerlingen uit hun werkingsgebied (Brugge en Ommeland), maar al snel wekte de website de interesse van leerlingen in heel Vlaanderen en zelfs Nederland. Via 123archeologie.be hebben honderden klassen al de kans gehad om de archeologische praktijk te verkennen en op speelse wijze de diverse aspecten van archeologie te ontdekken.

Meer info op https://www.onroerenderfgoed.be/educatie-en-publiekswerking-archeologie

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.