Home > De opmars van laadpalen in België

De opmars van laadpalen in België

Geschreven op 12 februari 2021 om 16:09 door Mario De Wilde

AVERE Belgium heeft laten weten dat er momenteel bijna 8.500 publieke laadpunten zijn in het land. België zou meer elektrische auto’s op de weg kunnen hebben dan nu het geval is en de laadpalen zullen de bijkomende laadvraag ook kunnen dekken. De ambitie om aanzienlijk meer openbare laadpunten te plaatsen is er, maar dit is in de praktijk momenteel niet uitvoerbaar. Toch zijn er steeds meer particulieren en bedrijven die hun parkeerplaatsen voorzien van elektrische oplaadpalen.

Vertraging in de plaatsing van laadpalen

De groei van het laadnetwerk in België is enigszins gestagneerd. In 2018 waren er in totaal 2.958 laadpunten te vinden. Dit aantal groeide met wel 177% in het jaar daarop, waarmee er in 2019 wel 6.429 laadpalen beschikbaar waren. Het aantal in 2020 was een stuk lager, met een stijging tot 8.482 laadpalen. Er waren plannen in Vlaanderen om het gigantische aantal van 30.000 extra publieke laadpalen te verzorgen, maar dit aantal blijkt lang niet realiseerbaar. Toch blijft er vooruitgang worden geboekt op het gebied van elektrisch rijden. In bijvoorbeeld Veurne maakt het stadsbestuur sinds eind 2020 gebruik van een elektrische deelwagen en zelfs inwoners kunnen nu rijden in dit voertuig.

Opladen publieke laadpalen

Sommige elektrische rijders zijn volledig afhankelijk van het laadnetwerk in de buurt. Niet bij iedereen bestaat er namelijk de mogelijkheid om een laadpaal op eigen grond te laten plaatsen. Hoe goed de dekking van laadpalen is, verschilt per regio. Elektrische auto’s kunnen parkeren en laden op de daarvoor aangegeven plekken. Ben je in het bezit van een laadpas, dan koppel je jouw auto aan het laadpunt bij de parkeerplek en kan je beginnen met laden. In sommige gevallen is het mogelijk je elektrische voertuig te parkeren op zo’n parkeerplek zonder daadwerkelijk te laden. Deze situatie doet zich vooral voor in buurten waar je geen parkeergeld hoeft te betalen. Vaak verzoeken gemeenten wel de plekken vrij te laten voor auto’s met een lege accu.

Aanvraag laadpalen per gemeente

Bij een tekort aan laadpalen bij jou in de buurt geven veel gemeenten de optie een aanvraag te doen voor een publieke laadpaal. Deze wordt dan, wanneer de aanvraag wordt goedgekeurd, bij jou in de buurt geplaatst. Houd er rekening mee dat dit gaat om een openbare laadpaal en dat deze gedeeld moet worden met buurtbewoners. Wanneer er lange wachttijden zijn voor de laadpalen in jouw omgeving is dit dus niet altijd een ideale uitkomst.

Waarom een laadpaal thuis?

Als je optimaal wil profiteren van alle gemakken die een elektrische auto met zich meebrengt, dan kan een laadpaal thuis niet ontbreken. Door je elektrische auto ’s nachts op te laden, rijd jij in de ochtend weg met een volle accu. Wanneer je geen extreem lange afstanden rijdt, hoef je jouw auto tussendoor vaak niet eens op te laden. Zo vermijd je wachttijden bij publieke laadpunten en ben je ook nog eens goedkoper uit. Het thuis laden is namelijk minstens 20% goedkoper dan wanneer je dit doet op een openbare laadplek. Mocht je interesse hebben in een laadpaal, dan kan je vrijblijvend een offerte laten maken door Groenopladen.be

De kosten van een laadpaal

Hoeveel het precies kost om een laadpaal thuis te installeren, hangt af van verschillende factoren. Er zijn verschillende typen laadpalen die allemaal andere functionaliteiten en prijzen hebben. Als je het heel breed neemt liggen de prijzen grofweg tussen de 500 en 1.200 euro. Daar komen dan ook nog installatiekosten bij, die verschillen per situatie, ieder huis is immers anders. Toch is het verstandig om na te gaan hoeveel je op de lange termijn bespaart met een eigen laadpaal. Dit is stiekem best wel wat namelijk!

1 reactie

Vanhille FREDDY
Geschreven op 2021-11-16 19:40:03
zou graag kunnen opladen in de garage, electriciteit en zonnepanelen aanwezig,maar er zijn 12 garages aangesloten op de zelfde meter; de oplading zou alzo gebeuren op kosten van de gemeenschap, eigenaar is wel bereid voor een oplossing;

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.