Home > Brugse Sportzot wint voor 2de keer Goud op de Beer Awards en in mei gaat de VS overstag

Brugse Sportzot wint voor 2de keer Goud op de Beer Awards en in mei gaat de VS overstag

Geschreven op 15 februari 2024 om 13:35 door Mario De Wilde

Afgelopen dinsdag, op de uitreiking van het Beer Awards digitaal festival, werd Sportzot voor de 2de
opeenvolgende keer bekroond met een gouden medaille in de categorie ‘Alcoholvrije Bieren’. In deze
competitie werd door Bierliefhebbers een recordaantal stemmen uitgebracht, in totaal meer dan
53.000 digitale stemmen! Het is opnieuw een bekroning en erkenning voor het sterk groeiende
biermerk van Brouwerij De Halve Maan uit Brugge.

Het is in 2018 dat de Brugse brouwerij, als allereerste in België, een alcoholvrij speciaalbier lanceerde
dat uitblinkt in smaak. Sindsdien is het bier aan een steile opgang bezig, met jaarlijkse sterke
groeicijfers. Het alcoholvrije biersegment in België blijft groeien. Niet alleen in volume, maar ook in
aantal alcoholvrije bieren. Het is één van de belangrijkste trends in de biersector. Managing Director
van de brouwerij, Xavier Vanneste, reageert op het succes van de alcoholvrije Sportzot: “Onze
hoofdfocus ligt altijd op de smaak en de kwaliteit van het bier. We wilden een speciaalbier
ontwikkelen dat niet zoet is zoals vele alcoholvrije dranken, maar met een echte biersmaak, met de
typisch hoppige en subtiele licht bittere toetsen die onze bieren typeren.”

Brouwerij De Halve Maan ontwikkelde een unieke techniek voor de productie van het alcoholvrije
bier. Hoofdbrouwer Frederik Verstringe legt uit: “De dealcoholisatie gebeurt met speciale
membraanfilters bij lage filtratietemperaturen van ongeveer 10 tot 15 °C. Tijdens dit proces wordt
alcohol uit ons basisbier Brugse Zot gefilterd, maar blijven alle andere typische elementen en
aroma’s in het bier behouden. Het eindproduct is een kwalitatief speciaalbier vol smaak. Dit alles
gebeurt op een volledig natuurlijke manier, zonder toevoeging van chemische producten of
smaakversterkers.”

Bovendien ontwikkelde De Halve Maan een sympathieke en positieve uitstraling rond het concept
‘Sportzot’. Het biermerk heeft zijn eigen filosofie, waarbij het individuele atleten uit soms minder
bekende sporttakken steunt. Zo komen heel diverse disciplines aan bod, van schaatsen tot
polsstokspringen, van judo tot BMXen… Zowel extreme sporters (zoals Mathieu Bonne of Jean de
Biolley) als Olympische kampioenen (zoals Bart Swings of Yara van Kerkhof) komen aan bod. Dit geeft
aan Sportzot een eigenzinnige uitstraling die consumenten aanspreken. Echter wordt de alcoholvrije
Sportzot niet enkel rond sport gepositioneerd, maar is het een bier dat zowel sportliefhebbers als
bierliefhebbers kan bekoren.

In aanloop naar de Olympische Spelen van Parijs, steunt Sportzot dus verschillende Olympische
atleten. Het bier zal aanwezig zijn in het Belgian House te Parijs, waardoor we er met een Sportzot in
de hand hun zotte prestaties kunnen toejuichen.

De succesformule werkt: zo is Sportzot intussen uitgegroeid tot een van de categorieleiders in België
in het alcoholvrij speciaalbiersegment. Vorig jaar steeg de omzet van het zelfs met 48%, wat van
Sportzot het snelst groeiende product van de brouwerij maakt. Tot nu toe was Sportzot vooral een product dat in België en Nederland succes kende. Echter krijgt het innovatieve product nu ook steeds meer interesse vanuit nieuwe buitenlandse markten. Zo vertrekt binnenkort de eerste container Sportzot naar de Verenigde Staten, waar interesse ontstaat voor het eerste Belgische alcoholvrijbier met smaak. De lancering van Sportzot in de VS is voorzien voor mei 2024.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.